mobiliteit in de topsport

Het belang van mobiliteit in de topsport

Lange tijd is mobiliteit de ondergewaardeerde motorische vaardigheid geweest in de sport. Al snel was bekend dat een toename van conditie en kracht een grote toevoeging kon zijn bij diverse sporters, maar hoe zit het met mobiliteit? Is mobiliteitstraining simpelweg een hype of is het van grote waarde in sport?

Yoga heeft de laatste jaren een wederopbouw doorgemaakt en de diverse (nieuwe soort) mobiliteitsoefeningen hebben voor veel atleten een onderdeel gekregen in het trainingsschema. Of je nu harder wilt rennen, hoger wilt springen, dieper wilt squaten of harder wilt slaan, mobiliteit is een must!

 

Is er een verschil tussen mobiliteit en flexibiliteit?

Over het algemeen wordt mobiliteit beschreven als een methode die we inzetten om zo makkelijk mogelijk te bewegen in het dagelijks leven of tijdens sport. We maken hier vaak gebruik van een proprioceptief systeem, waarbij specifieke houdings- en bewegingssensoren (of zintuigen) actief zijn om deze patronen zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Tijdens het uitvoeren van mobiliteitsoefeningen maken we nog steeds gebruik van oefeningen waarbij verschillende weefseltypes zorgen voor een toegenomen beweeglijkheid. Flexibiliteit duidt op zijn beurt op hoever we ons spierweefsel kunnen oprekken/stretchen en is dus niet helemaal hetzelfde als mobiliteit.

De vraag wanneer er wel of niet gemobiliseerd moet worden is afhankelijk van de sport, het moment, het doel van het mobiliseren en diverse andere factoren. Denk er dus altijd goed over na waarom je gaat mobiliseren en in hoeverre het je prestaties ten goede komt. Het uitvoeren van mobiliteitsoefeningen op het verkeerde moment kan namelijk ook de prestatie verslechteren.

 

Download de gratis app!

Benieuwd naar het hele artikel van fysiotherapeut Martijn van Strien over het belang van mobiliteit voor topsporters? Download nu de app in de App Store of Google Play Store.